maandag 26 januari 2009

Grüne Woche Berlijn

Frau Antje verovert Berlijn
Nederland in spotlights Grüne Woche

(26 januari 2009) Het Nederlandse kaasmeisje Frau Antje werd gespot op de Grüne Woche in Berlijn. En dat is niet voor niets. Nederland is partnerland van dé grote Duitse landbouwbeurs.

door Kaya Weers

Minister Verburg en Frau Antje op de Grüne Woche. Afbeelding: http://www.picture-alliance.com/Voor de 74e keer wordt de Grüne Woche gehouden. Dit is met ruim 400 duizend bezoekers één van de grootste internationale landbouwbeurzen in de wereld. Het is niet zomaar een beurs enkel voor boeren, maar er valt heel veel te zien en te beleven.

Je kunt stierenkeuringen bekijken, Duitse specialiteiten eten, wijn proeven, een tuinhuisje bestellen en ga zo maar door. Ook zijn er vele andere landen vertegenwoordigd die iets van hun land laten zien.

Frau Antje

Elk jaar is een land ‘partnerland’ van de beurs. Vorig jaar was dat Hongarije en volgend jaar wordt het Zwitserland. Nederland is dit jaar het partnerland, en staat daarom extra in de spotlights.

In de grote stand van Nederland staat innovatie en kwaliteit centraal. Behalve lekkere producten, nieuwe uitvindingen en duurzame producten, ontbreekt ook Frau Antje niet. Frau Antje is nog steeds de bekendste Nederlander in Duitsland. Ze werd in 1954 als logo geïntroduceerd door de Nederlandse Zuivel Organisatie om de Nederlandse kaas in het buitenland te promoten.

Frau Antje in Berlijn. Afbeelding: http://www.picture-alliance.com/Ja, je raadt het al; een meisje in traditionele klederdracht dat de Nederlandse kaas aanprees. Af en toe voor speciale gelegenheden werd het logo ‘levend’ gemaakt, en werd er een meisje werkelijk zo aangekleed. Ter gelegenheid van een optreden in een televisiecommercial werd in 1961 in Duitsland het kaasmeisje ‘Frau Antje’ gedoopt. De ‘vader’ (de bedenker) van Antje was Hans Willemse.

Frau Antje verscheen in de reclamecampagnes en ze werd een nationale beroemdheid. Ze is inmiddels het symbool van de Nederlandse Zuivel in Duitsland. In 1994 stond er een cartoon van Frau Antje in het weekblad ‘der Spiegel’. Sebastiaan Krüger zette haar neer met een enorme joint in haar mond. De reclamecampagne met Frau Antje is toen tijdelijk stopgezet.

Frau Antje is in ieder geval nog enorm bekend in Duitsland. Veel Nederlanders zullen haar niet kennen, maar in Duitsland heeft ze een naamsbekendheid van ongeveer 90 procent! Naast Frau Antje gaat het natuurlijk vooral om de promotie van de Nederlandse tuinbouwsector.

Nederland partnerland

Nederland staat met het thema ‘Qualität von nebenan’, kwaliteit van hiernaast, op de beurs. Van het partnerland wordt ook een presentatie verwacht. Daarin zijn uiteraard de Elfstedentocht, windmolens, tulpen en klompen voorgekomen. Daarna is met een lasershow de innovatiekracht van onze landbouw weergegeven. Donderdag 15 januari sprak minister Gerda Verburg van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit op de officiële opening van de Grüne Woche.

Duitsland is een van de belangrijkste handelspartners van Nederland. Nederland exporteert jaarlijks voor ongeveer 14 miljoen euro aan landbouwproducten naar Duitsland. Omgekeerd komt er ongeveer 7 miljoen euro aan agrarische producten vanuit Duitsland naar Nederland.

De beurs duurde tot en met zondag 25 januari, dus dit jaar kun je Frau Antje niet meer bewonderen. Maar wie weet staat ze er volgend jaar wel weer!

Kaya Weers is redacteur van de Scholierenpagina van het Duitslandweb. Zij zit in 5 VWO van het Da Vinci College in Leiden.